Współpraca nauki z biznesem - perspektywa Finlandii

Jak współpracować z biznesem uczyłem się, jako naukowiec w Finlandii. W ramach warsztatów szkoleniowych, których w VTT - Technical Research Centre of Finland było wiele, i praktycznie, w codziennych działaniach. A działania te to bieżąca współpraca z przemysłem, wizyty w firmach, wspólna budowa konsorcjów naukowo-przemysłowych dla projektów naukowo badawczych, zarządzanie projektami i wdrażanie wyników.

Z moich fińskich doświadczeń wynika, że dwa elementy stanowią podstawę dobrej, efektywnej współpracy tych dwóch sektorów: wiedza o przedsiębiorczości i umiejętności w zakresie marketingu usług, a dokładniej marketingu usług profesjonalnych opartych na wiedzy. Tych obu rzeczy uczy się pracowników naukowo-badawczych. Uczy od podstaw, a później dalej pogłębia się już zdobytą wiedzę.


W nauczaniu podstaw przedsiębiorczości zwraca się uwagę na rozwój kalejdoskopowego myślenia, generowania pomysłów na nowy biznes, produkt, usługę. Mówi się o tym, co zaprząta codziennie umysł przedsiębiorcy, jak ważny jest zwrot z inwestycji (ROI), co powoduje, że firmy upadają i jak budować sukces i rozwój biznesu.

Wiedza taka pozwala naukowcom wejść w położenie przedsiębiorcy i zrozumieć, że nauka i naukowcy są ważni, ale nie najważniejsi. To biznes generuje przychody, z których płaci podatki, i to z nich czerpią środki naukowcy na prowadzenie badań. Podejście takie pomaga w poszukiwaniu partnerów przemysłowych, budowaniu relacji, lepszym planowaniu wspólnych projektów, które przekładają się na sukces biznesowy i naukowy.

Uczenie pracowników naukowych marketingu usług profesjonalnych, w tym projektów naukowo badawczych, sprzedaży wyników badań i ekspertyzy (wiedzy) pracowników naukowych jest kluczowe dla współpracy nauki z biznesem. Bowiem to sami naukowcy prowadzą marketing najbardziej skutecznie. Dzieje się tak dlatego, że marketing usług profesjonalnych wiąże się z doradztwem. A kompetencje w danej dziedzinie posiadają naukowcy a nie marketerzy. Marketing i sprzedaż w ogóle jest rzeczą trudną a marketing usług profesjonalnych opartych na wiedzy jest dla naukowców szczególnym wyzwaniem.

Dlatego uczenie marketingu usług profesjonalnych trwa ciągle i jest procesem. Naukowcy zdobywają coraz bardziej zaawansowaną wiedzę, połączoną z ich rosnącym doświadczeniem praktycznym. Wspinają się na wyższy poziom umiejętności i stają przed kolejnymi, jeszcze bardziej wymagającymi wyzwaniami.

Stojąc pewnie na tych dwóch nogach – kompetencjach w dziedzinie przedsiębiorczości i marketingu – naukowiec może skutecznie budować współpracę z przemysłem. Może kreować z firmami projekty, które są korzystne zarówno dla biznesu jak i nauki. Projekty, które tworzą dobrą bazę do finansowania badań i rozwoju kompetencji ośrodka naukowego a także wspierają rozwój kariery naukowej (a często także biznesowej) pracowników naukowych, którzy takie umiejętności i kompetencje posiedli.


PS.
Na podstawie fińskich doświadczeń prowadzę warsztaty szkoleniowe dla instytucji i pracowników naukowo-badawczych, np. Instytutu Fizyki PAN, Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego, Instytutu Technologii Elektronowej, i innych.


Publikacje autora powiązane z tematem
1. Janusz Marszalec, Fiński model współdziałania nauki z przemysłem, w Przedsiębiorstwo partnerskie, Difin, Warszawa, 2002, pp. 319-335.
2. Janusz Marszalec, Konsorcja naukowo - przemysłowe jako metoda poprawy efektywności współpracy nauki z przemysłem, Materiały IV Konferencji z cyklu "Wiedza i Innowacje", Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 17-18 stycznia 2008 r.
3. Janusz Marszalec, Jak zostać przedsiębiorcą. Zbuduj własną firmę i odnieś sukces!, Centrum Edisona, Warszawa, 2014, p. 374.
4. Janusz Marszalec, Science-to-Business Marketing as an Important Factor of Effective Cooperation Between Science and Industry, in Images of Intellectual Capital, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge, 2015 (w druku).
Trwa ładowanie komentarzy...